🌼SBI CLERK MAINS 2021🌼
❄️LIC AAO MAINS 2021 ❄️
🍏IBPS PO/CLERK MAINS 2021 🍏
🥭IBPS RRB PO/CLERK MAINS 2021🥭
A, B, C, D, E, F, G and H are eight friends who live in an eight-storey building. The ground floor is numbered one and the topmost floor is numbered eight. Each of them are applying for different exam, viz ISRO, CAT, BARC, IIT, SBI, IBPS, RRB and SSC, but not necessarily in the same order. There is only one floor between A and the floor on which person who are applying for SSC lives. The person who applies in SSC does not live on floor number 1. D lives just below B. The one who applies in ISRO lives on an even-numbered floor and just above the floor on which person who applies in SBI lives. The person who applies in IBPS lives on an even-numbered floor but not on the 8th floor. Neither D nor H lives on the 1st floor. Only one person lives between the one who applies in RRB and D. A lives on an odd-numbered floor and E lives just above A. B lives on the fourth floor.
Only two persons live between the person who applies in IBPS and A. F lives just below the one who applies in SBI. D is applying neither for SBI nor for SSC. The person who apply in BARC does not live on an odd-numbered floor. G is not applying for CAT. There are two floors between the floor on which H lives and the floor on which E lives. Only two persons live between the one who is applying in IIT and the one in BARC.
A, B, C, D, E, F, G और H आठ मित्र है जोकि आठ मंजिला इमारत में रहते है. इस इमारत में ग्राउंड फ्लोर, पहला तल है और सबसे उपर का तल आठवां तल है. इनमे से प्रत्येक ने अलग अलग परीक्षाओ अर्थात इसरो, कैट, बीएआरसी, आईआईटी, भारतीय स्टेट बैंक, आईबीपीएस, आरआरबी और एसएससी के लिए आवेदन किया है, परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में किया हो. केवल एक तल A और एसएससी में आवेदन करने वाले व्यक्ति के तल के बीच स्थित है. वह व्यक्ति जिसने एसएससी में आवेदन किया है वह तल संख्या 1 पर नहीं रहता है. D, B के ठीक नीचे रहता है. वह व्यक्ति जिसने इसरो में आवेदन किया है एक सम संख्या वाले तल पर रहता है और एसबीआई में आवेदन करने वाले व्यक्ति के तल के ठीक उपर रहता है. वह व्यक्ति जिसने आईबीपीएस में आवेदन किया है एक सम संख्या वाले तल पर रहता है परन्तु आठवें तल पर नहीं रहता है. न ही D न ही H पहले तल पर रहते है. केवल एक व्यक्ति आरआरबी में आवेदन करने व्यक्ति और D के बीच में रहता है. A एक विषम संख्या वाले तल पर रहता है और E, A के ठीक उपर रहता है. B चौथे तल पर रहता है.
केवल दो व्यक्ति आईबीपीएस में आवेदन करने वाले व्यक्ति और A के बीच में रहते है. F, एसबीआई में आवेदन करने वाले व्यक्ति के ठीक नीचे रहता है. D ने न तो एसबीआई न ही एसएससी के लिए आवेदन किया है. वह व्यक्ति जिसने बीएआरसी के लिए आवेदन किया है एक विषम संख्या वाले तल पर नहीं रहता है. G ने कैट के लिए आवेदन नहीं किया है. केवल दो तल H और E के रहने वाले तल के बीच में स्थित है. केवल दो व्यक्ति, आईआईटी और बीएआरसी के लिए आवेदन करने वाले व्यक्तियों के बीच में रहते है.
Seven men P, Q, R, S, T, U and V of India have decided to marry with Australian women A, B, C, D, E,F and G not necessarily in the same order and marriage will be held according to priority wise starting from1st to 7th and Indian men have decided to wear different apparel-Kurta-Pajama, Dhoti-Kurta, Lungi, Sherwani, Turban, Pheran and Pants-Shirts but not necessarily in the same order.
R has decided to marry with D but he is not 2nd to marry. V is top in priority but not marry with B and G. U has decided to marry with E and he is numbered 5th in priority chart. The one who has decided to marry with D has decided to wear Turban. Q has decided to marry with C and he is numbered 3rdin priority chart. Two people has decided to marry between the one who has decided to wear Turban and the one has decided to wear Pheran in his marriage. S, who has decided to wear Pheran does not wanted to marry with D or B and decided to marry next to T, who has decided to marry F. The one who has decided to wear Sherwani has decided to marry before to R and three people has decided to marry between the one who has decided to wear Kurta-Pajama and the one who has decide to wear Pants-Shirts in his marriage. The one who has decided to wear Dhoti-Kurta has decided to marry just before the one who has decided to wear Kurta-Pajama in his marriage. The one has decided to wear Lungi has decided to marry after the person who has decided to wear Kurta-Pajama in his marriage.
सात व्यक्ति P, Q, R, S, T, U और V भारतीय है और उन्होंने निर्णय लिया है कि वह ऑस्ट्रेलियाइ महिला A, B, C, D, E,F और G से शादी करेंगे, परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में हो और शादी प्राथमिकता के आधार पर 1 से 7 तक की जायेगी और भारतीयों ने निर्धारित किया है कि वह अलग-अलग परिधान पहनेगें - कुर्ता-पायजामा, धोती-कुर्ता, लुंगी, शेरवानी, पगड़ी, पेहरन और पैंट-शर्ट परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में हो.
R ने D के साथ विवाह करने का निर्णय किया है परन्तु वह विवाह करने के लिए दूसरे स्थान पर नहीं है. V प्राथमिकता के आधार पर सबसे आगे है परन्तु वह B और G से विवाह नहीं करेगा. U ने E के साथ विवाह करने का निर्णय किया है और वह प्राथमिकता की तालिका में पांचवे स्थान पर है. वह व्यक्ति जिसने D से विवाह करने का निर्णय किया है वह पगड़ी पहनेगा. Q ने C के साथ विवाह करने का निर्णय किया है और वह प्राथमिकता चार्ट में तीसरे स्थान पर है. दो व्यक्तियों ने, वह व्यक्ति जिसने अपनी शादी में पगड़ी पहनने का निर्णय किया और जिसने पेहरन पहनने का निर्णय किया है, के मध्य शादी करने का निर्णय किया है. S, ने पेहरन पहनने का निर्णय किया है और वह D या B से विवाह नहीं करना चाहता और वह T से अगले स्थान पर विवाह करेगा, जिसने F से विवाह करने का निर्णय किया है. वह व्यक्ति जिसने शेरवानी पहनने का निर्णय किया है, उसने R से पहले विवाह करने का निर्णय किया है और तीन व्यक्तियों में, कुर्ता-पजामा और पेंट-शर्ट पहनने का निर्णय करने वाले व्यक्तियों के मध्य विवाह करने का निर्णय किया है. वह व्यक्ति जिसने अपने विवाह में धोती-कुर्ता पहनने का निर्णय किया है, उसने कुरता पजामा पहनने वाले व्यक्ति से ठीक पहले विवाह करने का निर्णय किया है. वह जिसने अपने विवाह में लुंगी पहनने का निर्णय किया है, उसने, कुर्ता-पजामा पहनने वाले व्यक्ति के बाद विवाह करने का निर्णय किया है.
In Guntur village of Andhra Pradesh, a mass marriage ceremony is organized by a NGO founder Aniket Kumar in which eight friends P, Q, R, S, T, U, W and Z are participating and they are sitting in circular shape for wedding. They are not facing towards the Centre. Some different types of sareewhich are liked by eight friends are Banarsi, Silk, Sambalpuri and Taant, and each saree is liked by two friends, but not necessarily in the same order. These friends are from different districts of Kerala, viz. Ernakulum, Idukki, Kannur, Kollam, Kottayam, Palakkad, Wayanad and Thrissur.
No two friends wearing the same type of saree are sitting adjacent to each other except those who is wearing Sambalpuri saree. Friends, who are wearing Taant saree, are sitting opposite to each other. S is neither from Thrissur nor from Kannur . Friend who is from Wayanad is sitting on the immediate right of friend who is from Thrissur. R, who is from Kollam, is wearing Banarsi saree. She is sitting on the immediate right of U, who is wearing sambalpuri saree. U is not from Kannur. Q, who is from Idukki ,is neither wearing Taant nor Banarsi nor Silk saree. Q is sitting opposite to T. Only P ,who is from Palakkad is sitting between T ,who is from Wayanad and the friend who is from Kottayam. Both the friends who is wearing Silk saree are sitting adjacent to friend who is wearing Taant saree.
आंध्रप्रदेश के गुंटूर गाव में, एक गैर सरकारी संस्थान के संस्थापक अनिकेत कुमार द्वारा एक सामूहिक विवाह समारोह का आयोजन किया गया जिनमे आठ मित्र P, Q, R, S, T, U, W और Z ने भाग लिया और वह विवाह में गोलाकार रूप में बैठे है. इनका मुख केंद्र की ओर नहीं है. कुछ अलग प्रकार की साड़ियाँ आठ मित्रो द्वारा पसंद की गयी है अर्थात बनारसी, सिल्क, संबलपुरी और तांत, और प्रत्येक साड़ी दो मित्रो द्वारा पसंद की गयी है, परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में हो. यह मित्र केरला के अलग अलग जिलो से सम्बंधित है, अर्थात एर्णाकुलम, इडुक्की, कन्नूर, कोल्लम, कोट्टयम, पलक्कड़, वायनाड और त्रिशूर.
कोई भी एक दूसरे के आसन्न बैठने वाले दो मित्रो ने सामान साड़ी नहीं पहनी है, केवल संबलपुरी साड़ी पहननें वालो को छोड़ कर. मित्र, जिन्होंने तांत साड़ी पहनी है, एक-दूसरे के विपरीत बैठे है. S न तो त्रिशूर न ही कन्नूर से सम्बंधित है. मित्र, जोकि वायनाड से सम्बंधित है, त्रिसूर से सम्बंधित व्यक्ति के ठीक दायें बैठा है. R, जोकि कोल्लम से सम्बंधित है, उसने बनारसी साड़ी पहनी है. वह, U के ठीक दायें बैठी है, जिसने संबलपुरी साड़ी पहनी है. U, कन्नूर से संबंधित नहीं है. Q, इडुक्की से सम्बंधित है, उसने न ही उसने तांत न ही बनारसी न ही सिल्क की साड़ी पहनी है. Q, T के विपरीत बैठी है. केवल P, जोकि पलक्कड़ से सम्बंधित है, T ,जोकि वायनाड से सम्बंधित है और मित्र जोकि कोट्टयम से सम्बन्धित है, के बीच में बैठा है. सिल्क की साड़ी पहनने वाले दोनों मित्र, तांत की साड़ी पहननें वाले मित्र के आसन्न बैठे है.
Ten friends A, B, C, D, E, F, G, H, I and Jare sitting at a rectangular table and likes a different games i.e. Football, Volleyball, Cricket, Badminton, Lawn Tennis, Table Tennis, Carrom, Ludo, Chess and Rugby but not necessarily in the same order. All of them are sitting at a rectangular tablein such a way that four of them sit at the corners, two each on the longer sides and one each on the smaller sides, but not necessarily in the same order. Some of them are facing the centre while the rest are not facing the centre. Not more than two friends sitting together face the same direction.
E sits on the immediate left of D and is not an immediate neighbour of C. A and E face the same direction. The one who likes Football sits immediate left of the one who likes Table Tennis. D and G sit diagonally and face the opposite directions. Five of them face the same directions. H does not like Table Tennis and Chess. The one who likes Ludo sits immediate right of I, who likes Chess. The one who likes Table Tennis sits second to the left of C.Only two among four sitting on the corners face outward. H and D are sitting on the immediate left and third to the left of J respectively. A sits on one of the smaller sides and third to the right of F. D likes Carrom and sits third to the left of the one who likes Lawn Tennis. J sits immediate right of the one who likes Rugby. E likes Volleyball and sits second to the left of the one who likes Badminton. I is not an immediate neighbour of A, B or F, but sits on the immediate right of C, who is not facing the centre. One of the four friends sitting on the corner is I.
दस मित्र A, B, C, D, E, F, G, H, I और J एक आयताकार मेज के चारो ओर बैठे है और उन्हें अलग-अलग खेल पसंद है अर्थात फुटबॉल, वॉलीबॉल, क्रिकेट, बैडमिंटन, लॉन टेनिस, टेबल टेनिस, कैरम, लूडो, शतरंज और रग्बी परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में हो. यह आयताकार मेज पर इस प्रकार बैठे है कि इनमे से चार व्यक्ति, प्रत्येक चारो कोनो पर बैठे है, और प्रत्येक लम्बी साइड पर दो व्यक्ति बैठे है और दोनों छोटी साइड पर एक व्यक्ति बैठा है, परन्तु आवश्यक नहीं इसी क्रम में बैठे हो. इनमे से कुछ का मुख केंद्र की ओर है और कुछ का मुख केंद्र की विपरीत दिशा में है. एक साथ बैठे दो से अधिक मित्र समान दिशा की ओर मुख करके नहीं बैठे है.
E, D के ठीक बायें बैठा है और वह C का निकटतम पडोसी नहीं है. A और E समान दिशा की ओर मुख करके बैठे है. वह व्यक्ति जिसे फूटबाल पसंद है, टेबल टेनिस पसंद करने वाले व्यक्ति के ठीक बायें बैठा है. D और G के तिरछा बैठा है और उनका मुख विपरीत दिशा में है. इनमे से पांच का मुख समान दिशा में है. H को टेबल टेनिस और चेस पसंद नहीं है. वह व्यक्ति जिसे लूडो पसंद है, I के ठीक दायें बैठा है, जोकि चेस पसंद करता है. वह व्यक्ति जिसे टेबल टेनिस खेलना पसंद है, C के बायें से दूसरे स्थान पर बैठा है. कोनो पर चार में से केवल दो व्यक्ति ऐसे है जिनका मुख केंद्र की विपरीत दिशा में है. H और D ठीक बायें बैठे है और J के क्रमशः बायें से तीसरे स्थान पर बैठे है. A, एक छोटी साइड पर बैठा है और F के दायें से तीसरे स्थान पर बैठा है. D को कैरम पसंद है और वह, लॉन टेनिस पसंद करने वाले व्यक्ति के बायें से तीसरे स्थान पर बैठा है. J, रग्बी पसंद करने वाले व्यक्ति के ठीक बायें बैठा है. E को वॉलीबॉल पसंद है और वह बैडमिंटन पसंद करने वाले व्यक्ति के बायें से दूसरे स्थान पर बैठा है. I, निम्न A, B या F का निकटतम पडोसी नहीं है, परन्तु C के ठीक दायें बैठा है, जोकि केंद्र की ओर मुख करके नहीं बैठा है. कोनो पर बैठे चार मित्रो में से एक व्यक्ति I है.